Prsten Elišky ze Skal

Ostatní - Rozhovory
Čtvrtek, 28.10.2010 10:32

nahpNe každý hrad má to štěstí, že se ve své původní podobě zachoval dodnes. A o těch, které zanikly, se mnohdy ani nemluví, natož aby se o nich psalo. Hrad Skály, který byl vystavěn na kopci zvaném Štarkov v druhé polovině čtrnáctého století, je ovšem světlou výjimkou.

Na Mapě klikni

 

O osudy hradu, který existoval pouhých šedesát let, se před patnácti lety začal zajímat PhDr. Ludvík Belcredi, vedoucí Archeologického ústavu Moravského zemského muzea v Brně. Výsledky jeho bádání jsou shrnuty v nově vydávané publikaci nazvané „Hrad Skály aneb prsten Elišky ze Skal“, s podtitulkem „historie a archeologický výzkum hradu“.

 

Co všechno se můžeme v publikaci dočíst?

„Především velmi podrobně celou historii hradu Skály včetně širokých souvislostí, které nám prameny poskytují. Jeho historie přesně kopíruje společenské události, jež v té době probíhaly. Tím bychom také mohli ukončit diskusi o tom, ze kterého období vlastně hrad je. Naprosto přesně jsme totiž určili, že hrad vznikl v sedmdesátých letech čtrnáctého století. V knížce je také první hrubší přehled archeologických nálezů podle druhů a podle objektů. Kromě toho je tu také vyobrazení čelního pohledu, jak asi hrad v době své největší slávy vypadal. Ovšem základem je velice podrobná historická část, která doslova rozpitvává různá období existence hradu.“

                                      

Jak dlouho publikace vznikala?

„Dalo by se říct, že po celou dobu výzkumu – patnáct let. Již před započetím výzkumu jsem začal studovat historické zprávy o hradu, jehož historie je doložena poměrně podrobně a také informace o jeho vlastnících. O Archlebovi ze Stařechovic, jeho synovi Erhartovi ze Skal, po jehož smrti hrad přešel na Erharta Pušku z Kunštátu, který zde měl svou loupežnou družinu. Zajímavé je, že tento fakt se v ústní tradici zachoval a povídalo se, že hrad byl sídlem loupeživých rytířů. Ono se to povídalo i o jiných hradech, nicméně za Pušky z Kunštátu tam v letech 1416 až 1419 opravdu seděla loupežná družina, kterou dokonce známe jmenovitě, což je celkem unikátní. Řada z těchto lidí byla šlechtického původu, někteří dokonce z významných rodů. V markraběcích válkách přišli o majetek a tak praktikovali jiné řemeslo. V roce 1419 byli někteří z nich chyceni a popraveni, jiní odešli do husitských služeb. Po dobu husitských válek tak na hradě pobývala jen malá posádka. Poslední éra hradu začala po bitvě u Lipan, kdy na hrad přišla velká skupina tzv. sirotků a ta zde dožila až do úplného konce. Zánik hradu je v pramenech popsán v podstatě den po dni a tak díky jim můžeme sledovat, jak probíhala vyjednání o odstoupení hradu a odchod hejtmana. Velká část posádky však na hradě zůstala i potom.“

 

Co bylo vlastně cílem vašeho archeologického bádání?

„Chtěli jsme zjistit historické období, ve kterém hrad opravdu vznikl, stejně jako jeho původní stavební podobu. Hrad, u něhož byly jako obvodové zdi použity tři skály, je naprosto ojedinělý. Nemá analogii nikde ve světě. Zjištění, že se o hrad i po zaplacení části výkupného těžce bojovalo, bylo jakýmsi bonusem navíc. Hrad Skály mě zajímal již na gymnáziu. Tehdy mě zaujal především dramatičností skalního prostředí, ve kterém se nachází.“  

                                                                                     

Co vás nejvíce překvapilo?

„Největším překvapením bylo zjištění, že podle archivních pramenů hrad zanikl tím, že vůdce husitské posádky Jan z Brezan dostal odstupné a odešel. Ve skutečnosti on sice odešel, ale hradní posádka zůstala. O hrad byl následně sveden těžký boj, což dokumentují desítky dělových koulí a další nálezové okolnosti.“

 

Dělové koule jsou sice velmi zajímavé, ale určitě jste při hledání, kopání a hrabání nalezli i něco vzácnějšího.

„Všechny vždycky nejvíce zajímají ty nejkrásnější věci, například šperky nebo ozdoby. Jeden šperk, který je i v názvu publikace, prsten Elišky ze Skal, jsme tu opravdu našli. Eliška byla poslední manželkou Erharta ze Skal a mohla být majitelkou nalezeného prstenu. Zda tomu tak bylo doopravdy, to se pochopitelně nikdy nedozvíme. Nicméně je to velice krásný zlatý prsten s černým očkem. Dále jsme učinili velice zajímavý nález medailonu s hlavou Krista. To jsou asi dvě nejatraktivnější věci. Našli jsme ale i jedinečnou florentskou ostruhu s vybíjenými ornamenty, která putuje z výstavy na výstavu.“

 

To ale určitě není všechno.

„Dalšími zajímavými věcmi jsou například kostěné vábničky, střenky nožů ze dřeva i z kostí a kostěné vykládání kuší. Dokonce jsme našli i jakousi hru vyrobenou z kostí. Jejím principem bylo zastrkávání různých praporků do podložky s dírkami. Našli jsme i krásné náprstky. Dnes už celkový počet nálezů přesahuje tisíce kusů. Našli jsme také spousty řemeslnických nástrojů, součástí výbavy domu, jezdce i koně, osobních věcí a podobně.“

 

Kromě vás se na výzkumu podílelo mnoho dalších lidí. Kolik jich za tu dobu vlastně bylo?

„Za těch patnáct let se jich tu vystřídalo opravdu hodně. Základní skupina sem přišla se mnou z archeologického výzkumu zaniklé vsi Bystřece. Kdyby nebylo těchto zapálených lidí, tak jsme se asi nikdy nedostali tam, kde jsme dnes. Obětovali hradu Skály spousty svých volných dnů. V počátcích nás bývalo hodně, jezdilo okolo pětadvaceti lidí. V současné době už jich tolik není. Za těch patnáct let se jich tu ale vystřídalo okolo dvou set.“

 

Je tato publikace konečnou verzí nebo uvažujete o jejím rozšíření?

„Toto je publikace určená nejširší veřejnosti, má poskytnout informace a také pobavit. Až skončí archeologický výzkum a všechny nálezy budou vyhodnoceny, doufám, že se mi podaří vydat odbornou publikaci, kde budou zaznamenány veškeré poznatky, které při výzkumu učiníme s podrobným rozborem všech nálezů. "

 

A ještě poslední otázka. Kde a kdy bude možné „Hrad Skály aneb prsten Elišky ze Skal“ zakoupit?

„Tato práce vyšla v nákladu pět set kusů a bude ji možné poprvé zakoupit na „Dni otevřených dveří na hradě Skály“ v sobotu 30. října 2010, kde vlastně bude takový její křest se všemi návštěvníky, kteří ten den na hrad dorazí. Kde ji bude možno zakoupit potom, to se teprve musím s někým dohodnout, předběžně to bude určitě někde v Jimramově. Její cena by se měla pohybovat kolem sto dvaceti Kč.“

IMG_3479IMG_3482IMG_3493IMG_3504IMG_4696IMG_5507obr_020obr_034obr_039obr_055tarkov_015tarkov_032

Sdílet článek: Sdílet článek: Bookmark Google Del.icio.us Digg Facebook Myspace Reddit MSN Live
článek byl přečten 1862x
Helena Zelená Křížová

Komentáře  

 
-37 # emiklein 2010-10-29 08:46
Přátelé, dobrý den. Rád bych zareagoval na článek pana Dvořáčka, který se objevil před několika čtvrtky ve Vysočině-Žďárském deníku. Bystřický městský web mi tuto reakci neumožnil, děkuji tak Žďárským vrchům, kterými hlásám, že Bystřice bude mít knihu k zulíbání!!! Prý se při ní mrhalo penězi a obsah nestojí za nic. To je tak, když něco o historii smolí promovaní inženýři... Sinus Hitlerus Jugendus. Kdo by neznal tuto ohranou píseň, že? Po přečtení rukopisu se sice několik citlivých žen rozplakalo štěstím, ale ověřeno to není. No, co naplat. Alespoň, že někde se dělají věci pořádně. Člověk se hned uklidní, když si zajede do Habří na tamní domácí sýry z farmy. Doporučuji provensálský a ovčí. Ty jsou pro gurmány, hyeny, ať vyjí za humny! Promiňte, já jsem snad první bystřický básník!
 
 
-13 # Mgr. Miroslav Veselý 2010-10-29 18:11
Pane Kleine, nezbývá než souhlasit. Také jsem tento článek zaregistroval. Možná to bylo enormně přestřelenými dotačními požadavky města, které jak jsem zjistil z příslušných stránek samostatného účelového rozvojového fondu Vysočiny (http://extranet.kr-vysocina.cz/fv/programy.php?id_prog=246) na tuto publikaci žádalo maximální možnou finanční podporu ve výši 70.000,- Kč, jenž nakonec nebyla schválena. Kolik ale byly celkové náklady, to ví jen starosta Čistka a je to tajné, a třeba se to ani neobjeví v závěrečném účtu města za letošní rok. Proto možná to odfláknutí. Navíc je to výsledek práce nikoliv kolektivu s renomovanými historiky zvučných jmen, ale jednoho již mediálně profláklého autora, objevujícího se dosti často např. v článcích měsíčníku Bystřicko. Tedy naprosto nedemokratický krok. Proto zpláčeme nad výsledkem a doufám, že toto pan Dvořáček jen tak nenechá plavat. Kdo chce tam, pomožme mu tam! A kdo s vlky býti, musí s nimi výti...
 
 
+7 # Petr Dvořáček 2010-10-31 15:10
Vážení pánové E.Kleine a Mirku, těší mne váš zájem o můj článek o fungl nové knize o historii Bystřice. Vidíte, pan doktor Belcredi píše knihu o jednom hrádku patnáct let a štěpánovský renezanční genius to stihne za dva měsíce. Ovšem zase to počtení. V první verzi byly perličky, za které by se nemuseli stydět žáci zvláštních škol. Alespoň dva příklady: Bystřice byla povýšena na městečko roku 1358. Opisovač zřejmě nalezl nějaké neznámé Bočkovo falzum, nebo ho možná sám vyrobil. Krásná je věta: Soukeníci vyráběli z ovcí vlnu a tkalci tkali len a konopí na plátno. Nevěděl jsem, že mí předci byli suroví trýznitelé oveček a mleli je na vlnu.Jak jsem se dověděl v upoutávce na tento vynikající literární počin v listopadovém Bystřicku (str 12), tak pisateli bohapustě závidíme.Vůbec mu nevadí, že obdobné připomínky měli i pracovníci OA Žďár (šalomounsky ovšem napsali, že obce vydávají stejné paskvily; nebo můj přítel Vl. Makovský, kterému své dílo pisatel sám poslal k posouzení a schválení.
 
 
-15 # Mgr. Miroslav Veselý 2010-10-31 17:50
Petře, přeci nejde o závist, ale o kritiku jakosti a toho, že kniha nebude výsledkem kolektivu, ale jednoho amatérského sólisty, jenž ani historii nevystudoval. Tímto nedemokratickým krokem město Bystřice (v zastoupení našich milých a poctivých zastupitelů) předem diskvalifikoval o další případné participující zájemce, kteří by se rádi chtěli podílet na této publikaci. Zavání to až diktátorským postojem k těm, kteří by se chtěli seberealizovat, ale bohužel nemohou a nemají k tomuto výhledově sebemenší šanci. Tak tedy jen doufám, že vše neautorské (tedy co nevzešlo z hlavy autora a bylo opsáno nebo vytaženo z jiných zdrojů) bude řádně citováno tak, jak citováno máti být. Jen jedno nechápu. Proč proti tomu nezakročila nejvlivnější osoba historického dění ve městě, šéf bystřického muzea PhDr. Vlado Cisár? Nemá snad k tomu dostatečný politický mandát? Patrné vysvětlení: kdo chce s vlky býti, musí s nimi výti a umět dobře leštit jejich kliky u dveří a lízt do zadků, aneb ruka ruku myje.
 
 
+7 # oliv 2010-10-31 18:56
Pane Dvořáček pokud je to dílo o Bystřici tak špatné...paskvil tak za něj autor nedostane honorář od zadavatele a je to vyřešeno né?
 
 
+6 # J. Sadílek 2010-11-02 09:26
Přestože nechci do komentářů na webu ŽV zasahovat, musím zde hájit neoprávněně napadené a urážené osoby. M. Veselý se zde pouští do diskuze o vzniku kontroverzního díla „Na bystré vodě – Bystřice nad Pernštejnem“, i když o skutečném vývoji tohoto spisu neví vůbec nic. Napadený V. Cisár byl již v počátcích zpracování spisu osloven jak autorem, tak i vedením města Bystřice, aby text prověřil a případně v něm provedl opravy zásadních nedostatků. Již po přečtení prvních stránek však zjistil, že těch školáckých chyb, vycházejících z naprosté neznalosti jak základní historie českých zemí, tak z historického vývoje širšího regionu Bystřicka, tak především z arogantního a patologicky suverénního přístupu k pramenům a starším pracím, je zde tolik, že jednoduchá oprava nebude možná.
 
 
+6 # J. Sadílek 2010-11-02 09:27
Autor díla přistupoval k pramenům a publikačním zdrojům naprosto svévolně, s pocitem, že když to píše on, je mu automaticky vše dovoleno. Výsledek je tak hrůzně sešroubovaným kompilátem, kde se čtenář například dozvídá, že zatímco všude v Evropě existovala pouze katolická církev, na Bystřicku už dávno před husitským obdobím probíhaly církevní reformy, a již ve 14. století měli zdejší obyvatelé jasně vyhraněný vztah k „nenáviděnému Rakousku“. Jako znalec historie regionu Bystřicka a historicky vzdělaná osoba pociťoval V. Cisár, navíc vydavateli pověřený, aby o svých poznatcích informoval vedení města. Zde se však nesetkal s příznivým ohlasem, vedení očekávalo veskrze kladný posudek, jsou přece ti nejlepší, byl osočován ze závisti, proto si k posudku přizval jiného znalce místních dějin P. Dvořáčka (a to i přesto, že o jeho schopnostech mnozí pochybují).
 
 
+6 # J. Sadílek 2010-11-02 09:28
To se setkalo u vedení města a samozřejmě také u autora spisu se značným odporem a opakovanými útoky jak ústními, tak v písemné podobě. Oba byli v místním periodiku, vydávaném Městem Bystřicí, označeni za „nepřející osoby“, které závidí schopnému autoru jeho kvality a výkon, na jeho soukromém webu pak za osoby „s chabou znalostí historie“, protože nerozpoznali kvality někoho, kdo vydal už 30 knih. V. Cisár tedy nemusí „s vlky výti“, a ani leštit kliky u dveří a lézt do zadních tělních partií. Mám dojem, že M. Veselý žije v Bystřici dostatečně dlouho, aby mu přístup stávajícího vedení města byl dostatečně znám. Na adresu „Oliv“ poznamenám, že za výsledný „paskvil“ autor honorář nedostane, protože jej zpracovává v rámci svých pracovních náplní (i když…), spolehlivě však bude pochválen, neboť zárukou kvality je nepřehlédnuteln á závist několika nepřejících osob, kteří na svých třicet knih ještě čekají…
 
 
+6 # Petr Dvořáček 2010-11-02 11:12
Jaroslav Sadílek mne předběhl o fous. Musím navíc konstatovat, že Mirek Veselý neumí číst, pokud ovšem můj článek Občanům Bystřice ze dne 15.října v Žďárském deníku vůbec četl. Je tam jasně napsáno, že PhDr. Vlado Cisár se jednoznačně postavil proti vydání této publíkace v předložené podobě.Jakýmkoliv soulasem by pošpinil svoji stavovskou čest vystudovaného historika. Já sám jsem sepsal 10 stránek pouze některých zásadních omylů a další desítky mám připraveno. Je vidět, že p. Jurman nemá žádné argumenty a tak na výzvu k věřejné, věcné a slušné diskuzi nereaguje.
 
 
+6 # oliv 2010-11-02 11:27
Děkuji pane Sadílek za vysvětlení,ale po kud to má pan Jurman v rámci svých pracovních povinností je to o to víc smutnější...o takové místo by měl přijít,když ho nedokáže zvládnout.A k Veselému pane Dvořáček-on umí číst,ale nevynechá jedinou příležitost jak se navézt do politiku a obzvláště do PhDr. Vlado Cisára. :D
 
 
-31 # Jarda 2010-11-02 12:35
Už je to tu zase! Někdo dělá a jiní štěkají. Proč nedělají také a lépe? Je pan Cisár opravdu tak fundovaný, aby opravoval Hynka? Co za celý svůj život vydal a vytvořil? Není náhodou pod pantoflem pana Dvořáčka a nebojí se mu postavit, aby se neznemožnil? Kdyby byl dr. Cisár odborník, určitě by psal knihu on a ne Hynek. A Oliv chce hodnotit, zda pan Jurman zvládne své místo? Kdo asi napsal všechny materiály, které TIC má? Proč to nenapsal pan Dvořáček, když se tak cítí oprávněn kritizovat jiné? Protože vydal dva svazky ležáků, o které není vůbec zájem. Recenze jsem nečetl, ale vím od kamaráda, že historici Dvořáčka pěkně zepsuli! A proč pan Sadílek vracel zálohu a práci o Bystřici neodevzdal? Není celá tato diskuse absurdní a trapná? Nepočkáme si raději na knížku? Vsadím se, že bude čtivá a bez nějakým větších chyb. A především - Hynek žádný rukopis neprosazoval, pouze plní rozkaz šéfů, kteří si ho vybrali. Je to snad nedemokratické?
 
 
+4 # Petr Dvořáček 2010-11-02 13:40
Ano, už je to tady zase. Nevážený Jardo, člověk, který se neumí pod svůj názor podepsat je zbabělec. Přesto pár poznámek. Vlado a já jsme natolik sebekritičtí, že podobné publikace přenecháváme odborníkům, kteří se problemetice léta věnují a průběžné sledují nové metody a postupy historického bádání.Podstata historikovy práce je ustavičné tázání a hledání odpovědí, jež nikdy nejsou trvalé a tím méně věčné. Co je trvalé je vědecká diskuze. Pochybuji, že mám Vlada pod pantoflem, tím tázajícím jsem neustále já. Ano, TIC vydalo mnoho propagačních materiálů, je v nich však nekonečně mnoho historických omylů a protože jsou na jedno použítí,nemá cenu je opravovat. Jardů "kamarád" zdá zřejmě hodnocení mé knihy o bystřickém kostele pouze v parafrázi Jurmana na jeho stránkách. Zkuste si najít originály, na př. ten pana Martina Štindla a podivíte se jak Jurman umí převracet bílé v černé.
 
 
+6 # Petr Dvořáček 2010-11-02 13:55
Pokud máte zájem, mohu vám poskytnout posudky PhDr. Ivana Štarhy na obě knihy, i jeho následnou kritiku, které byly podkladem pro Kraj při poskytnutí grantu. K těm vašim ležákům - máte zajímavé informace, pracujete na MěÚ Bystřice? Před nedávnem byl u pana starosty potomek rodiny Domanských z Rakouska. Smutné je, že pan starosta neměl obě publikace u sebe a já musel z těch několika, co mi zbývají,je na úřad večer přivést (první 2000 výtisků, druhé 1000).Ty co má město, tak si objednalo pro své potřeby propagace. To, že je neumí využít, je jejich problém. Seděl jsme s panem Pavlem Mitrengou chvíli před jeho odjezdem a byl z nich opravdu nadšený. Ono je potřeba být v obraze a neplácat urážky z péra jiného. A k té připravované knize. Píše se údajně už možná desátá verze a zase se vesele opisuje. Ono totiž šrtáním nelze vytvořit ani úsporný státní rozpočet, natož potom knihu. Navíc pokud škrtá magistr právních věd pan Vojta nebo inženýr pružnosti a pevnosti pan starosta.
 
 
-7 # Mgr. Miroslav Veselý 2010-11-02 18:34
Petře, jistě, že mám zájem. Pokud to tedy není tajné, pošli mi to na K Sadílkovi a jeho obhajobě jeho "napadeného" přítele (nevím, čím jsem ho mohl napadnout, jen jsem vyjádřil svůj názor) mohu jen dodat, že je sice hezké, se proti tomu jednoznačně postavil, ale jedině činy dělají člověka, tedy mělo by to býti dotáhnuto až do konce. V Bystřicku se totiž píše, že toto dílo vyjde již v prosinci, což máme za měsíc. A to se těšme, jestli opravdu vyjde. Jo a tím kdo chce s vlky býti, musí s nimi výti a leštit jejich kliky jsem myslel to, že oba zmínění pánové jsou zaměstnanci města, placení z městských peněz, tedy na jedné lodi. A byla by přece škoda, tuto loď potápět, že? :-) Jen doufám, že naše město nebude brzy přejmenováno na Jurmanov, protože vše zatím k tomu spěje.
 
 
+4 # oliv 2010-11-02 19:08
Mirku ono to nebylo jen o leštění klik,ale zmiňoval jsi se zde i o lezení do zadní části těla...cituji-umět dobře leštit jejich kliky u dveří a lízt do zadků-to není moc konverzace na úrovni!Jardo pokud ten člověk nezvládne publikaci zhotovit bez chyb na své místo nestačí,ale je to jen můj soukromý názor. :D
 
 
0 # Petr Dvořáček 2010-11-02 19:33
Miroslave, ty jsi Jarda? Samozřejmě, že ti je pošlu; ovšem trochu strpení, musím je naskenovat a teď vydělávám na chléb vezdejší,zítra mám několik jednání,ve čtvrtek kácím stromy na chalupě a v pátek má pohřeb pan profesor Jaromír Procházka, který mne učíl chápat historii na JSŠ v Bystřici. Tak určitě v pondělí.Pokud mne čteš dobře, píši, že se opisuje už možná desátá verze a protože není ani hrubý návrh grafiky (fotky se shání stylem co se náhodně najde)a i kdyby se nedělaly věcné a gramatické koretury korektury tak termín je absolutně sci-fi. Ovšem p.Jurman umí zázraky.
 
 
-4 # Mgr. Miroslav Veselý 2010-11-02 20:23
Petře nevím, jak jsi dospěl toho názoru, že jsem Jarda (snad ne Sadílek nebo Švestka)... na tomhle serveru mám jen jeden login a přezdívku. Příspěvek "Jardy" (patrně nějaký anonymní pseudonym) jasně vyznívá, jako kdyby ho psal Jurman sám. Nechť "Jarda" také zveřejní své příjmení. Má tam nějaké dotazy, tak proč je neodpovědět... Proč nedělají také a lépe? Odpověď: Oni by někteří třeba i rádi dělali, ale prostě a jednoduše nemohou, když je tam jeden městem pověřený člověk s výsadním právem, kterému ani Vlado, Sadílek, Dvořáček a jiní do toho nemají to právo co kecat. Je to snad nedemokratické? Odpověď: Je, odpírat právo kritizovat a vyjádřit se od jiných, potlačovat pluralitu, názorovou různorodost a odlišné pohledy na jednu a tutéž věc... to se dělo za komančů. Bohužel takový je celý přístup i našich milých staronových oranžovo-rudých zastupitelů.
 
 
+2 # oliv 2010-11-02 23:48
Mirku ty vážně nečteš pozorně...pan Dvořáček učinil původně tu nabídku na poskytnutí materiálů panu Jardovi,proto se podivil,že jsi po ni chňapl zrovna Ty :lol: čti pozorněji příspěvky!!!Ty přece hrdě nosíš svojí kůži na trh se svým pravým jménem ze skrývání se by Tě nikdo nepodezíral...TEBE takového spravedlivého člověka :D
 
 
-7 # Mgr. Miroslav Veselý 2010-11-03 09:12
Nabídka Petra Dvořáčka s oponentními materiály Štarhy byla nekonkrétní... a defakto jako kdyby psal ke všem pod tímto článkem, tedy i k tobě oliv (Olze Marešové), Jaroslavu Sadílkovi, Emilu Kleinovi (ovšem u tohoto jména nezaručuji identitu, na googlu vypadlo, že je to "bývalý SS oberführer a velitel výcvikového střediska v Hradišťsku") a Jardu (??? neznámý).
 
 
-4 # Petr Dvořáček 2010-11-03 10:13
Nehádejte se, prosím vás. Ono je to jedno; dokumenty poskytnu komukoliv, kdybych měl čas,tak založím pro to vlastní web. Stranky Zpívající lípy tím plevelit nebudu. Měl bych toho samořejmě víc a dnes lituji, že jsem to nedal jako přílohu k oboum knihám.Mnoha lidem byto zatnulo tipec. Emil Klein byl skutečně generálem ženijních vojsk SS a údajmě ukryl Štěchovický poklad.Už jsem se tady jeho jmenovce na to ptal. Myslím,že je to člověk,který miluje tajemno, poklady, mystiku, tajné společnosti jako zednáře, psychotroniku a podobně. Otočil jsem se doma na oběd, musím letět po práci. Mějte se.
 
 
-22 # emiklein 2010-11-03 10:58
Prosím pana Dvořáčka, aby zvážil založení bystřického diskusního webu. Jako jeden z mála bystřických občanů má na to morální kredit. Město Bystřice příspěvky cenzuruje, řada témat se vůbec k lidem nedostane.
 
 
-22 # Jarda 2010-11-03 13:35
A kde pan Dvořáček k tomu morálnímu kreditu přišel? Že byl ozdobou všech prvomájových tribun? Nebo že byl jedním z mála zasvěcenců, kteří tajně demontovali sochu TGM? Nebo tím, že v knize o Bystřici propagoval ve fotopříloze Rudolfa Procházku jako osobnost Bystřicka? Hmmmmmmmmmmmm!! !!!!!!
 
 
+5 # oliv 2010-11-03 13:40
Já se nehádám jen poskytuji vysvětlení.Bylo mi také divně proč pan Dvořáček oslovuje Mirka-Jardo.Když jsem se začetla znova do obou příspěvků bylo mi to jasné,že nabídka byla původně pro Jardu,reakce na jeho dosti napadající příspěvky...proto jsem to chtěla Mírovi objasnit,když na to nepřišel sám :D Pan KLEIN zakopal Štěchovický poklad?Už by ho měl vykopat a vylepšit jim náš státní rozpočet jinak to republika nezvládne....no možná ani s ním :lol:
 
 
-23 # Jarda 2010-11-03 14:49
U mého jména nepiště otazníky! Když se ve Štěpánově řekne Jarda, hned se automaticky doplňuje Matoušek. Jaký jsem tedy anonym? V porovnání s Oliv či Kleinem (malým Dvořáčkem? - napíše on jméno a adresu?, já mám Štěpánov č. 20)a různými Vesmírky? Dvořáčka znám ještě jako oddaného čtenáře Rudého práva a jako donašeče komunistům. Všichni na šachtě před ním varovali. A Dvořáček protestoval proti Hynkově knize v době, kdy ještě nebylo nic napsaný a kdy žádný rukopis neviděl. Tak ať zmlkne, o věcnost mu vůbec nejde, jen zuří, že nikdo nestojí o jeho „moudra“. Jeho jedinou metodou je NENÁVIST, jak ví dobře štamgasti na Síti. Dvořáček se tam prý schází s jedním manekýnem a víc než nenávist z nich nejde. Vožerou se a řvou na celý lokál, takže už více nemusí ani psát.
 
 
-22 # Jarda 2010-11-03 14:50
Zcela paf jsem z Oliv! Co je to za postavu, že ji může napadnout, že by Hynek někomu lezl do zadku? Ten to na rozdíl od jiných „znalců“ a „pisatelů“ z Bystřicka nikdy nedělal. Hynek nikomu nic nenabízel (to Dvořáček stále otravuje svými perlami), byl naopak k psaní vyzván. Proč Oliv, lžete, když neznáte pravdu? A že bystřičáci zadali knihu nejlepšímu spisovateli našeho kraje (jak je uvedeno v Encyklopedii kraje Vysočina na straně 283), který je schopen knihu napsat rychle a dobře? Co je v tom nedemokratické? Měla snad být oslovena dělnická třída? O skeny pana Dvořáčka nestojím, ty recenze budu mít dnes večer v rukách a poreferuji.
 
 
+4 # oliv 2010-11-03 15:39
Pane Jaroslave ze Štěpánova,naučt e se pozorněji číst...o žádném lezení do zadku jsem zde nic nepsala to byl kolega Mirek V. alias VESMIREK...a týkal se ten jeho komentář pana PhDr. Vlado Cisára,né Vámi zmiňovaného autora!Já pouze upozorňovala,že se mi tento komentář nezdá příliš na úrovni.Vraťte se zpět na začátek čtěte pomaleji ať Vám to zase neproklouzne v jiné podobě :lol: Věhlasného autora Hynka Jurmana neznám do učebnic literatury ani dějepisu se jaksi ještě nezapsal...takže spoléhám na pravdivost slov pana Dvořáčka...a pokud je jeho dílo opravdu tak špatné neměl by za ně byt honorován ani výplatou za tím si stojím. :D
 
 
-22 # Jarda 2010-11-03 15:53
Paní Oliv, a proč věříte panu Dvořáčkovi? On je nějaký Cimrman? V encyklopedii Vysočiny o něm není ani zmínečka. O HJ ano, jak jsem uvedl. Ale věřte si klidně někomu, kdo nic nenapsal a tudíž ani neumí nezaujate posoudit. Lépe se opít s hlupáky než být za blce s moudrými, že? Jarda
 
 
+6 # oliv 2010-11-03 16:01
Asi takhle pane Jaroslave,pan Dvořáček ve mě vzbuzuje důvěru svojí slušností,nikdy tu nepoužil hrubá slova jako někteří :lol: Váš závěrečný citátek mě utvrdil v tom,že v pohostinstvích jste častým hostem-měla jsem ten dojem už z předešlých vašich slov.Takový lidé ve mě důvěru nebudí :D
 
 
+1 # Petr Dvořáček 2010-11-03 19:17
zbabělý anonyme Jardo,to,že se tady prohlašuješ za jakéhosi Jaroslava Matouška či Matušku ze Štěpánova č. 20 není vůbec důležité. Na každé dědině o 100 obyvatelích je minimálně několik Jardů (u nás na vesnici jich znám aspoň 10. Důležitější je toto. Pokud máš závažné důkazy pro své pomluvy, doporučuji je okamžitě oznámit nejlepšímu krajskému spisovateli (pokud se nemýlím, mezi oceněnými nedávno nebyl) s následujícím doporučením. Okamžitě prohledat archiv bystřického muzea a najít fotku,jak stojím na prvomájové tribuně a zveřejnit ji v jím chystané publikaci.Pokud ovšem nemáte fotku doma. Za druhé: investigavec Jurman by měl uskutečnit rozhovor s ředitelem bystřického Kulturního domu a zjistit,kdo přesně byl u bourání TGM 16.září 1984 a kdo fotil. Mirek Špačků o tom vcelku ochotně hovoří.Reportáž by byla příjemným oživením nové publikace. Za třtí:Letošní rok je důležitým výročím pro našeho genia.Přesně před 25 lety porodil svoji první kníhu o historii a tehdejší současnosti Štěpánova
 
 
+2 # Petr Dvořáček 2010-11-03 19:31
Pochvalně v ní píše o komunistech ve Štěpánově, zejména o její úderné pěsti Lidových milicích. To jsou ovšem konkrétní věcná fakta. O tom udavačství bych ovšem potřeboval důkaz. Právě dnes jsem se potkal s jedním muklem, mým přítelem ze šachty, z Jáchymova a z Příbrami na bystřickém náměstí (85 let). Mám dojem,že byste se s ním nerad setkal u soudu.Pokud zbožňujete p.Jurmana, dělejte to jiným, a ne tímto ubohým a sprostými pomluvami napadajícím způsobem. Chlap se obvykle chová jinak.
 
 
-1 # Mgr. Miroslav Veselý 2010-11-03 19:51
Žádná Encyklopedie Kraje Vysočina neexistuje, tedy alespoň google na tento dotaz nic nenalezl... pan Matoušek měl nejspíše na mysli "Velkou turistickou encyklopedii Vysočiny" z loňského roku, mající 360 stran (viz: http://www.soukup-david.cz/katalog_detail.php?ID=266&PHPSESSID=efdf4008d0062ab41495ba00ff0b3de7). Pokud bylo řečeno A), pak také by mělo zaznít B), tedy že tato encyklopedie je výsledkem práce dvou pražáků Soukupa a Davida, spíše specialistů na cestovní ruch, kteří o Vysočině a zdejších spisovatelích mají hodně zkreslené údaje a nejspíš tyto informace čerpali z místních TIC... jak jinak to vysvětlit, že.
 
 
+3 # oliv 2010-11-03 23:07
Musím uznat pane Jardo,že na Mirkově teoretické úvaze přece jen něco bude.Opravdu encyklopedie s názvem,který tu uvádíte jako důkaz Jurmanovi věhlasnosti neexistuje!!Aut oři Velké turistické encyklopedii Vysočiny...Mgr.Petr David a Mgr.Vladimír Soukup jsou spjati s Prahou...takže to podporuje teorii Mirka :D
 
 
+1 # Petr Dvořáček 2010-11-04 07:11
Anonyme Jardo, tož ještě jednou a naposledy. Vstaňte, prosím, od PC, nad hlavou máte určitě knihovničku se všemi třiceti skvosty svého olíbeného spisovatele p. Jurmana a vemte si knihu Nesmazatelné stopy (zelený přebal). Na str.98 najdete medailonek Jurmanova přítele, v 50.letech komunistického redaktora novin okr.novin v Bystřici a v 8 70.letech cenzora na KNV Brno. Zkráka souhruha jak poleno.Třetí odstavec odspodu začíná větou: Pánové Pavelka a ING.DVOŘÁČEK z Bystřice NEMOHLI KOMUNISTY ANI CÍTIT...Takže nevěřte pomluvám, které vám nakukají v hospodě 5.cen.skup.a věřte staršímu a zkušenějšímu p.Jurmanovi. Vždyť on má vždycky pravdu a nikdy se neplete. Jó, a ten s.Hulák (byl známým mého otce v 50.letech poté co se táta vrátil z kounistické basy,do které ho nechali zavřít právě štěpánovští soudruzi)jezdil pravidelně k Jurmanům, kde i přespával a pořádal s p.Jurmanem kulturní dýchánky v místní hospodě.Asi jste hodně mladý a život je mnohem složitější, než si myslíte.
 
 
+1 # Petr Dvořáček 2010-11-04 07:18
Ani se proto na vás jaksi nemohu zlobit.. Ani se proto na vás jaksi nemohu zlobit.. Pokud ovšem máte konkrítní důkazy pro své pomluvy, sem s nimi. P.Jurma třeba Nesmazatelné stopy přepíše a vydá jako 31 knihu.Ovšem kde nic není, ani čert nebere, jak říkala moje babička. A dodávala, když jsem byl malý. Z cizími neznámými lidmi se nebav, ani na síti, ani na internetu.Dělá to zlou krev. Jetě musím dodat: Už na jaře v ŽD se objevilo tvrzení, že kniha o dějinách Bystřice bude velmi čtivá. Je zajímavé, že ti, co četli 1 až x tou verzi se dostali max. ma str 15. A to měli za úkol ji zkontrolovat celou. Nedokázal to ani p.starosta. Tak nevím.
 
 
-19 # Jarda 2010-11-04 12:52
Pane Veselý, vás fakt nenapadne, jak to asi mohlo být? Že až do Prahy došlo ve známost, že je HJ jeden z nejlepších spisovatelů Vysočiny? Ptal jsem se dnes HJ. Samozřejmě, že jej autoři Encyklopedie nikdy nekontaktovali a vůbec je nezná. Na knihu ho upozornil asi půl roku po vyjítí jeden Hynkův čtenář, pan Jiří Čechlovský (nebo Čechovský?) z Chrudimi. Nakonec mu i knihu za cca 700.- sehnal a poslal, Hynek se po ní ani nepídil. Jak je to jednoduché, že? Jen pan Veselý a paní Oliv pomýšlí na nějaké teorie. Jó a Oliv – v hospodě jsem nebyl dobře 15 let, jen na obědě, když jsem na cestách! Zeptejte se ve Štěpánově. A pro pana Dvořáčka: v éře KSČ vůbec nerozhodoval autor o tom, co v knize bude. Ale to on asi nepamatuje, že? Hynek to krásně popsal v závěru knihy Normalizace i s tím, jaké štouchance do komunistů se mu tam přesto podařilo dát. Mám snad, pane Dvořáčku, citovat Vaše probolševické proklamace z Bystřických zpravodajů, které teď byly nalezeny?
 
 
+2 # oliv 2010-11-04 13:50
Pane Jardo z vašeho příspěvku poukazuji na pasáž,která mě přivedla na myšlenku,že v pohostinstvích býváte častým hostem..."Tak ať zmlkne, o věcnost mu vůbec nejde, jen zuří, že nikdo nestojí o jeho „moudra“. Jeho jedinou metodou je NENÁVIST, jak ví dobře štamgasti na Síti. Dvořáček se tam prý schází s jedním manekýnem a víc než nenávist z nich nejde. Vožerou se a řvou na celý lokál, takže už více nemusí ani psát."Na mě to působí tak,že jste byl osobně přítomen :D A nenávist bych řekla,že spíš čiší z Vašich slov!!!Myslím,ž e u nás na Vysočině jsou jiní velikáni,kteří se velkou měrou zapsali do dějin literatury...třeba Karel Havlíček Borovský...vůbec netuším proč jste posedlý nějakým panem JURMANEM,když ho zadám do autorů VYSOČINY ani se mi ve vyhledávači nezobrazí...asi není tak slavný jak se domníváte...
 
 
-4 # Mgr. Miroslav Veselý 2010-11-04 14:05
Tak nevím, dle jakých kritérií oba pražáci dospěli k tomu výsledku, že je pan Jurman nejlepším spisovatelem Vysočiny (ze žijících i nežijících), nebo patří mezi nejlepší spisovatele Vysočiny (nevím totiž, jak zní přesná doslovná citace z té encyklopedie, nemám ji). Bylo tímto objektivním měřítkem posuzování spisovatelů počet vydaných knih, výše nákladů, a počty prodaných výtisků? Nebo počet anketních hlasů v soutěži Sedm osobností Bystřicka, kde jako zázrakem jmenovaný chybí a nebo byl zařazen v seznamu nominovaných spisovatelů Vysočiny proklatě nízko? Teprve až se dostane do současných učebnic literatury, a až o něm nebudou vědět jenom dva pražáci z cestovního ruchu, ale také žáci základních, středních a vysokých škol, tak tomu uvěřím, že na tom něco bude. Za další by bylo velmi zvláštní až podivné, že by tito autoři turistické encyklopedie nekontaktovali místní TIC. Z čeho by pak čerpali aktuální informace o stavu památek, jejich přístupnosti, otevíracích dobách, apod?
 
 
-16 # Jarda 2010-11-04 14:18
Přátelé, nechcete nechat na autorech, ať si sami vyberou? Proč jim zrovna vy dva chcete radit? Ti dva Pražáci už vydaly hodně knih a rozumí tomu. A žádný otvírací doby nepíšou! Pokud se týká Dvořáčka, mám probírat fotopřílohu knihy z roku 1980? Jediný komunistický heslo tam nevynechal, od leninské cesty, po slávu VŘSR a závěry sjezdů KSČ. K tomu přidal přehršli rudoarmějců, skupinku komunistické mládeže a navíc bustu pseudopartyzána Procházky! A teď píše ve svých hanopisech, že byla tato busta odstraněna na jeho popud! Proč ji tedy dřívě opěvoval? Zřejmě byl i u návrhu ji postavit. To je totéž jako jeho veletoče v 1. májích a sochy TGM. Není mu z toho trapně? Hlavně že má důvěru Oliv… Chápu, proč Hynek odmítá sem chodit a polemizovat. Ať raději píše! Od prstenu Elišky ze Skal jste se dostali účelově ke kritce knížky, kterou nikdo z vás neviděl! U toho odmítám asistovat, sbohem. Jedině bych ocitoval ty Štarhovy a Štindlovy recenze, nikdy jsem nečetl horší. Chcete, pane Dvořáčku?
 
 
+2 # oliv 2010-11-04 14:55
Pane Jardo,vámi zmiňovanou Encyklopedii také nevlastním,ale předpokládám podle reklamy na ni..."Jedinečné kulturně, historicky i přírodně bohaté území České republiky přibližuje Velká turistická encyklopedie ve čtrnácti svazcích, které budou vycházet v tomto pořadí: Středočeský kraj Jihomoravský kraj Jihočeský kraj Zlínský kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Královéhradecký kraj Vysočina..."že pojednává hlavně o krásách a historických památkách Vysočiny,pokud vůbec pana Jurmana zminuje je to možná v kontextu toho,že on se snaží také psát o Vysočině,ale to víte strojní ing. není právě erudovaným pracovníkem,kte rý by se měl citovat v učebnicích.Až se do solidních učebnic dostane uznám,že je to uznávaný odborník,,,ale zatím...kdo ví? :lol:
 
 
+6 # Mgr. Miroslav Veselý 2010-11-04 15:12
Ano, pane Matoušku, ti dva pražáci vydali (nikoliv vydaly, nejsou to autorky, ale autoři) spoustu knih, ale vesměs se jedná o turistické průvodce. Nejsou to žádní experti na literaturu a spisovatele, ale na vyhledávané turistické cíle. A velmi bych se divil, že by šéfovi našeho TIC vydání této turistické encyklopedie (mimochodem nejspíše jediná tohoto druhu na našem trhu, nenašel jsem žádné další jiné od jiných autorů s podobným názvem) uniklo. Jistě TIC také dbá na to, aby takovéto tisky bezesporu sledovali. Až se Jurmanovy knihy stanou povinnou četbou na školách v hodinách literatury, uznám, že na něm něco velikého je, jinak jde jen o domněnky několika jím ovlivněných a oslovených jednotlivců… nicméně to nemění nic na tom, že také některé svými pracemi neoslovil, uvidíme tedy, jak to bude s tou chystanou publikací „Na bystré vodě“.
 
 
-2 # Petr Dvořáček 2010-11-05 12:12
A jé,jé, z anonymase nám vyklubal p. Matoušek, vlastní to bratranec p.Jurmana. I jemu pokulhává logika. O knize o Štěpánovu v roce 1985 a jejím obsahu nerozhodoval p.Jurman avšak o knize Bystřice 1980 a fitkách jsem rozhodoval čistě a jenom já. Pozoruhodné. Ze sta fotek přílohy je polovina věnovna historii. Pouze na foto č.66 je dům č. 4 na náměstí, kde je zmiňované jedno heslo a nápis 60.VŘSR. Tehdy bez podobných hesel šel vyfotit jen kostel a veřejný záchodek.Navíc se jednalo o čerstvou akci Z a dům v knize být musel.K těm recenzím: pochybuji, že p.Jurman má posudky obou publikací dr.Štarhy.Originám mám pouze já a kopie jsou v archiu MZA a KÚ Vysočina. A protože jsem v prvním případě neposlech svého přítele Ivana Štarhu a zveřejnil pasáže o listině 1220,protože jsem byl vázán dědici autora, tak on se pouze ohradil proti této pasáži. Naučte se proboha číst. P.Jurmanovi ovšem dnes vůbec nevadí, že mu jeho dějiny Bytřice cezurují oranžoví úředníci.
 
 
-8 # emiklein 2010-11-05 14:54
Pan Dvořáček není jediným, kdo kritizuje práci rychlokvašáků z TIC. Panu Jurmanovi bude určitě profesně bližší pan Tomio Okamura, známý to Čechojapončík, jinak šéf Asociace cestovních kanceláří ČR. Ten obecně tvrdě napadá způsob, jakým se města stereotypně prezentují od veletrhů cestovního trhu počínaje a samotnými TIC konče. Doslova: "Letáky s bezduchým obsahem, stereotypní expozice stánků na veletrzích a v každém stánku aspoň jeden opilec!" Ještě, že nás zachrání cizinci. Jurmanů jsou u nás haldy.
 
 
+3 # Mgr. Miroslav Veselý 2010-11-09 18:35
Pane Matoušku, nevím, jak jste si jistý, že se ke mě jakási pracovní verze téhle knížky nedostala? Samozřejmě, že ji z jistých důvěrných zdrojů mám, jen těžko poznat, je-li to verze desátá, dvacátá, nebo padesátá. Mrzí mě jedna podstatná věc. I Tenora ve svém Bystřickém okrese věnuje alespoň dvě stránky textu té nejstarší, tedy geologické historii a zmínkách o nerostech. Proč tuto epochu co bylo ještě před bystrou vodou autor zcela vypustil? Je snad pro něho nepodstatná a nezajímavá?
 
 
-4 # Petr Dvořáček 2010-11-09 19:45
Miroslave, musím se přiznat, že mi občas piješ krev, ale pokud máš x+1 verzi superpublikace o Bystřici od nejlepšího spisovatel Vysočiny všech dob a to ještě v el.verzi, budu tě zbytek života nosit na rukou. Sem s ní, porovnám, jak se liší od té úplně první.Já jsem strašně lenošný ji opisovat do PC a navíc je v ní hrůza chyb a já neznám gramatiku. Mám dojem, že hrdý spisovatel si nenechal moc škrtat a tak bude dobré před knižním vydáním zveřejňovat jeho perly, ať občané města vědí, co se na ně chystá. Vydavatele určitě najdeme. Dnes jsem se dozvěděl, že opisovač shání přepisy MANUÁLŮ,nejstar ších městských knih. Já je připravoval k vydání jako 3.díl edice Ze staré Bystřice. Jednak jsem si je uceleně reprodukoval (měl jsem souhlas MZA Brno) a podle originálů potom opravoval zcela nepoužitelný přepis v bystřickém muzeu. Zase mají smůlu - autorské právo je autorské právo. Ale prý ode mne nic nepotebují.
 

Komentáře mohou přidávat pouze registrovaní a přihlášení uživatelé. (přihlásit / registrovat - vpravo nahoře)