Poněkud zvláštní marketing

Lyžařská sezóna pomalu končí. Nechystám se však hodnotit kvalitu lyžování, myslím,že lyžaři si přišli na své. A s nimi i ti, kteří lyžařům – turistům, poskytují služby. Turista jistě rád přijme informaci, kde se může najíst, ubytovat, zkrátka, kde mu poskytnou služby turistům určené. Avšak, představy některých provozovatelů hostinců či ubytovacích zařízení o reklamě jsou mnohdy dosti svérázné.

Cituji jeden z e-mailů, které přišly na adresu redakce:

Vážená redakce,
Jsem obdivovatelem CHKO Žďárské vrchy. V létě je navštěvuji na kole a v zimě na běžkách. Při jízdě po silnici nás v dnešní době už nepřekvapí poutače kolem silnic , kterých je na můj vkus už příliš. Jenom doufám , že se stejný fenomén nepřenese do našich lesů. Při jízdě na běžkách na trase Radostín – Škrdlovice –Polnička , jsem nevycházel z údivu z toho, co jsem spatřil po stromech. Jeden penzion ze Škrdlovic okrášlil lesy jídelními lístky. Nalákat běžkaře je jistě dobrý podnikatelský záměr, ale jak se má chránit před takovými podnikateli příroda . Doufám , že ostatní majitelé restaurací, penzionů a hotelů nepůjdou stejnou cestou . Pracovníci CHKO by měli, pokud to je v jejich pravomoci, nařídit jejich odstranění (letáky jsou na území Národní přírodní rezervace Dářko). Abychom do chráněné krajinné oblasti jezdili za krásami přírody a ne za levnějším pečeným bůčkem. Přeji Vám příjemný den a snad můj postřeh přinese něco přírodě.
S pozdravem Nedbal Jaromír

Pan Nedbal není sám koho takto pojatá reklama zvedá ze židle. A s nejrůznějšími poutači přitloukanými přímo na kmeny stromů se dnes setkáme na mnoha místech. I když strom obalený jídelními lístky je skutečně věc mimo chápání rozumně uvažujícího člověka.

Problém s reklamou bezohledně rozvěšovanou po stromech a turistickém značení trápí i správu CHKO Žďárské vrchy, jak zdělil její pracovník Jaromír Čejka. Bohužel správa nemá žádnou pravomoc zasáhnout, byť je ve většině případů majitel poutače znám. Jediný kdo má právo se proti tomuto nešvaru ohradit je majitel lesa, respektive dotčeného stromu.

Ve druhém případě je majitelem rozcestníku Klub českých turistů a přelepena je reklama sponzora tohoto značení. S jistou nadsázkou se tedy dá říct, že ten kdo vyvěsil zmíněný plakát, parazituje na cizí práci a prostředcích.

A co se asi stane s touto reklamou za nějaký čas? Cáry papíru a plastových obalů budou létat po okolí a sáhneme-li k extrému, dodýchá pod nimi další chráněná rostlina.

Ovšem všichni ti, kteří v domnění zvýšení zisku neváhají zhyzdit kus přírody, by si měli uvědomit, že turisté k nám jezdí právě pro zachovalou přírodu a tak by mělo být především v jejich zájmu aby co nejméně dotčená zůstala i nadále.

S jistou nadějí si myslím, že nebudu daleko od pravdy, když řeknu, že jistě nezanedbatelný počet lyžařů právě taková forma „reklamy“ utvrdí v přesvědčení, že zde si oběd nedají. Neboť jedině co nejmenší lhostejnost a tolerance k podobným excesům je pomůže zastavit a odstranit.


(Poznámka redakce - na náš podnět, jste mohli slyšet reportáž na toto téma i ve vysílání Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu)